|
KINGA ELIASZ
Zajmuje się fotografi±,
grafik±, teori± z
zakresu sztuk wizualnych oraz projektowaniem i wystrojem
wnętrz.
W 2000
r. zdobyła
dyplom w pracowni prof. Wojciecha Bruszewskiego z
plastyki intermedialnej oraz aneks z fotografii w
pracowni prof. Zdzisława
Mackiewicza na Wydziale Sztuk Pięknych
Uniwersytetu im. Mikołaja
Kopernika w Toruniu. W roku 2006 otrzymała
dyplom Zwi±zku Polskich Artystów Fotografików.
Urodziła
się 29.kwietnia
1973 roku w Toruniu. Mieszka i
pracuje w Bydgoszczy.
W latach
1999 – 2002 współpracowała
z TVP Oddział w
Bydgoszczy w zakresie realizacji grafiki komputerowej
oraz oprawy plastycznej programów telewizyjnych. W
latach 2005 -2015 pracowała jako nauczyciel
akademicki. Od
roku 2002 zarz±dza Centrum
Artystycznym Eljazz w Bydgoszczy. Od
roku 2008 pełni
funkcję wiceprezesa
Stowarzyszenia Artystycznego Eljazz w Bydgoszczy, które
organizuje międzynarodowe
wydarzenia artystyczne: Bydgoszcz Jazz Festival oraz
Europejsk±
Akademię Jazzu.
W roku 2021 założyła ELIASZ DESIGN i zajmuje się
projektowaniem i wystrojem wnętrz.
Jej
prace znajduj± się w
zbiorach Galerii Miejskiej BWA w Bzdgosycyz, Muzeum
Historii Fotografii w Krakowie.
W zakresie sztuk wizualnych porusza tematy dotycz±ce obrazu hybrydalnego
– intermedialnego – polikodowego, zawieraj±cego wiele
w±tków, technik i stylów. W komunikacie tym krzyżuj±
się sprzeczno¶ci i zróżnicowania nie tylko w
kontrastowej formie, ale i w przekraczaniu granic
czysto¶ci obrazu i przyjętej konwencji na rzecz hybrydy
zwi±zanej z nadmiarem i brakiem jednolito¶ci i czysto¶ci
formy, w której na jednej płaszczyĽnie dochodzi do
zetknięcia wielu kodów (znaków).Różnego
rodzaju kody tworzą szczególną, zintegrowaną i
wieloaspektową plastyczną jednostkę ekspresji.
W każdym przypadku sposób kształtowania kompozycji i
przekazywania informacji oparty jest na kontra¶cie form,
a na płaszczyĽnie obrazu, odbywa się scalenie znaków
wielu kodów. Mimo, że obraz przekazuje informacje w
sposób całościowy i bezpośredni, a nie – jak słowa –
opisowy i linearny oraz przynosi rezultat natychmiastowy
i jest na pozór syntetyczny, przedstawia sytuację od
razu i w całości, to sam w sobie może być niespójny i
niejednorodny tak pod względem technicznym jak i
tematycznym. Powierzchnia obrazu staje się
przedmiotem gry ze schematami, ideami, konwencjami,
spójno¶ci± form i jej brakiem.
www:kingaeliasz.com.pl
|
WYSTAWY:
-
1998 – Autoprezentacja – Piwnica pod Aniołem
- Toruń
-
1998- Fotografia - Centrum Artystyczne Eljazz – Bydgoszcz
-
1999- III Przegl±d
Fotografii Bydgoskiej – BWA Bydgoszcz
-
2000- „Zestaw 2000”- Galeria Fotografii Rynek –
¦widnica
-
2000- „Z nowym rokiem – nowym krokiem”- Grupa Napłocie-
Mózg- Bydgoszcz
-
2000 - International Fotofestiwal Knokke Heist- Belgia
-
2000 - „Deformacje”- Eljazz”- Bydgoszcz
-
2000 - „Dyplom 2000” – Galeria Sztuki Wozownia – Toruń
-
2000 - „Ciałotwórcze”
– Piwnica pod Aniołem
–Toruń
-
2000 – „Ciałotwórcze”
– Pracownia Multimediów UMK w Toruniu prowadzonej przez Wojciecha
Bruszewskiego – Galeria ON - Poznań
-
2001- „Fotografia bez przeszło¶ci”-
Muzeum Historii Fotografii – Kraków
-
2001- „Dom”- Grupa Napłocie-
Mózg- Bydgoszcz
-
2001- II Biennale Grafiki Studenckiej – Arsenał-
Poznań
-
2001- „Zestaw 2001” -Galeria Fotografii Rynek –
¦widnica
-
2001- „Apator kocha Polonię”
-„Ciałotwórcze
II”- Od Nowa –Toruń
-
2002- IV Przegl±d
Fotografii Bydgoskiej – BWA Bydgoszcz
-
2002- „Nie bójmy siężenady”
– Grupa Napłocie-
Mózg- Bydgoszcz
-
2002- „Ciałotwórcze”-
Galeria ON - Poznań
-
2002- Apator kocha Polonię”-
akcja pod Muzeum Wyczółkowskiego
w Bydgoszczy
-
2002 – Galeria Bezdomna w Stoczni Gdańskiej
-
2002 –„ Całoportret”
– Galeria w klubie Odnowa w Toruniu
-
2002 – II Biennale Grafiki Studenckiej – Galeria Sztuki Wozownia – Toruń
-
2003 – Galeia Bezdomna w Katowicach
-
2003 – Galeria Bezdomna w Hali Merinoteksu w Toruniu
-
2003 – „Amor kontra ekonom. Ja Ty, a gdzie my?” – Napłocie,
Wieża
Ci¶nień,
Bydgoszcz
-
2003 – „Amor kontra ekonom. Ja Ty, a gdzie my?” – Napłocie,
Festiwal fotografii,
ŁódĽ
-
2003 – „Amor kontra ekonom. Ja Ty, a gdzie my?” – Napłocie,
Centrum Broumov w ramach akcji Criss/Cross, Czechy
-
2003 – „Amor kontra ekonom. Ja Ty, a gdzie my?” – Napłocie,
Wozownia, Toruń
-
2004 – „Czarny – biały.
Szukaj kompromisu” – Napłocie,
Kolektyw DeCentrum, Białystok
-
2004 – „Czarny – biały.
Szukaj kompromisu” – Napłocie,
Ruiny Zamku Krzyżackiego,
Przedzamcze – Toruń
-
2004 – „Czarny – biały.
Szukaj kompromisu” – Napłocie,
Centrum Działań
plastycznych Akademia, Zamek,
¦iwcie
nad Wisł±
-
2004 – „Czarny – biały.
Szukaj kompromisu” – Napłocie,
BWA, Bydgoszcz
-
2004 – „Maikäfer flieg”, KunstvereinGraz Regensburg, Städtische Galerie
Regensburg, Niemcy
-
2004 – „V Przegl±d
fotografii bydgoskiej“, BWA Bydgoszcz
-
2005 – „IV Biennale Fotografii – Polowanie na przedmioty” – „Jaka jeste¶?”
Galeria Miejska Arsenał,
„Układanka”
Stary Browar, Poznań
-
2005 – „Układanka”
– Patra, Wystawa organizowana przez BWA Bydgoszcz, Grecja
-
2006 „Jaka jeste¶”
– Portret – Trzcianecki Dom Kultury – Trzcianka
-
2007 – „Obraz pozoru” – fotografia hybrydalna w ramach wystawy ZPAF
„Gdzie jeste¶my”
– Mała
Galeria ZPAF, Warszawa
-
2007 - „Obraz pozoru” – Polygonum - Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy
-
2007 - „Jaka jeste¶”
– Polygonum - Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy
-
2008 – „Obraz pozoru” – fotografia hybrydalna w ramach wystawy ZPAF
„Gdzie jeste¶my”
– Mała
Galeria ZPAF, Warszawa
-
2008 - „Jaka jeste¶”
– fotografia hybrydalna – Holland Gallery - Holandia
-
2008 – „Faktury” – fotografia na płótnie
– Zde/arzenia Bydgoskie, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Galeria
Krytyków POKAZ, Warszawa
-
2008 – „Obraz rzeczywisty” – w ramach Galerii Bezdomnej i wystawy pt.
„EFEKT CZERWONYCH OCZU - Fotografia polska XXI wieku”, Centrum Sztuki
Współczesnej,
Zamek Ujazdowski Warszawa
-
2008 – „Ciałotwórcze”
– w ramach Galerii Bezdomnej i wystawy pt. „EFEKT CZERWONYCH OCZU -
Fotografia polska XXI wieku”, Centrum Sztuki
Współczesnej,
Zamek Ujazdowski Warszawa
-
2008 –
„Obraz pozoru” – fotografia hybrydalna w ramach wystawy ZPAF „Gdzie
jeste¶my”
– Mała
Galeria ZPAF, Warszawa
-
2008 – „Elektorat – narzędzie
dla polityka” w ramach akcji „Prawa człowieka”
-Patras, Grecja
-
2009 – „Elektorat – narzędzie
dla polityka” w ramach akcji „Prawa człowieka”
Galeria Miejska BWA, Bydgoszcz
-
2009 – „Elektorat – narzędzie
dla polityka” w ramach akcji „Prawa człowieka”,
O¶więcim,
Forum, Przybylskiego, Goldsteina oraz w Domu Ciszy; O¶więcim
-
2009 - "Jeden Pies" - "Kod europejski" - Wilno Europejsk±
Stolic±
Kultury, Litwa
-
2010 - "Jeden Pies" - Galeria Miejska BWA, Bydgoszcz
-
2010 - Polygonum - Galeria Miejska BWA, Bydgoszcz
-
2010 - Don Kichot - Pałac
w Ostromecku.
-
2011 - "Hallo" - Galeria Miejska BWA, Bydgoszcz
-
2011 - "Kod Cywilizacyjny" - Centrum Artystyczne Eljazz
-
2013 - "Destylarnia" - Centrum Artystyczne Eljazz
-
2014 - "Dekonstrukcje" - Galeria Kantorek – Bydgoszcz
-
2015 – „Kod Cywilizacyjny” -
Mała Galeria Fotografii ZPAF - Toruń
-
2015 – Jazz Foto - Galeria Kantorek – Bydgoszcz
-
2015 – My - Galeria Kantorek – Bydgoszcz
-
2015 – „Kod Cywilizacyjny” -
Mała Galeria Fotografii ZPAF - Toruń
-
2016 -
„Kod
Dostępu” - Mała Galeria Fotografii ZPAF - Toruń
-
2017 - H2O
-Horyzont - Galeria WSG - Bydgoszcz
-
2017 -
„Kod
Obrazu” - Mała Galeria Fotografii ZPAF - Toruń
-
2017 - Horyzont -
Centrum Artystyczne Eljazz - Bydgoszcz
-
2017 - W Rytmie Chopina
- Centrum Artystyczne Eljazz - Bydgoszcz
-
2018 -
„Oblicza
fotografii” -
Mała Galeria Fotografii ZPAF - Toruń
-
2022 - IN THE RHYTHM OF
CHOPIN - Wieża Ci¶nień - Bydgoszcz
WYKSZTAŁCENIE:
1995-2000- UMK Toruń
– Wydział
Sztuk Pięknych
Kierunek : Artystyczno- Pedagogiczny
Specjalizacja: Plastyka Intermedialna
Praca dyplomowa w pracowni intermedialnej prof. Wojciecha
Bruszewskiego
Aneks do dyplomu w pracowni fotograficznej prof. Zdzisława
Mackiewicza
Praca Magisterska pod kierunkiem dr Wiesława
Smużnego
– temat: „Sztuka ciała
w fotografii poszukuj±cej”.
1988-1993 - PLSP w Bydgoszczy – Specjalizacja:
Wystawiennictwo
PRACE W ZBIORACH:
Galerii
Miejskiej BWA w Bzdgosycyz, Muzeum Historii Fotografii w
Krakowie.
PRZYNALEŻNO¦Ć DO GRUP ARTYSTYCZNYCH:
2000 – Stowarzyszenie Artystyczne Eljazz
2006 – Zwi±zek Polskich Artystów
Fotografików
PUBLIKACJE:
WYKAZ PUBLIKACJI KSIˇŻKOWYCH
Z ZAKRESU SZTUK WIZUALNYCH KINGI ELIASZ
-
K. Eliasz , Polityk
jako Don Juan. Obraz polityka na podstawie plakatów wyborczych w
subiektywnym ujęciu
fotografii dokumentalnej ,
[w:] „Don Juan w przemianach kultury” praca zborowa pod redakcj±
Lidii Wi¶niewskiej,
Wydawnictwo uczelniane Wyższej
Szkoły
Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2008, s.8
-
K. Eliasz , Subiektywizm
decyduj±cego
momentu w fotografii migawkowej,-
wstęp
do katalogu pt: ¦wiatłoczułe
miasto. Bydgoszcz w oczach młodych
fotografików. Wydawnictwo
Multigraf, Bydgoszcz 2008.
-
K.Eliasz. Don Kichot w Bydgoszczy, [w:]
„Don Kichot i inni - postacie mityczne w perspektywie
komparatystycznej" praca zborowa pod redakcj±
Lidii Wi¶niewskiej,
Wydawnictwo Uniwersytetu
Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012, s. 321.
WYKAZ ARTYKUŁÓWI
PUBLIKACJI INTERNETOWYCH Z ZAKRESU SZTUK WIZUALNYCH KINGI ELIASZ
·
K. Eliasz, Drogi
rozwoju w fotografii na pocz±tku
XXI wieku,
grudzień
2006 –www.apk.byd.pl
·
K. Eliasz, Detal
w ujęciu
fotograficznym,
„Regional Geographic”, kwiecień
2007
·
K. Eliasz, Medium fotograficzne a pejzaż
w ujęciu
fotografii fotochemicznej – cz. 1, „Regional
Geographic”, sierpień
2007
·
K. Eliasz,
FOTOGRAFIA
POLSKA PO 1989 ROKU - NA WOLNO¦CI
?,
2008.
·
K. Eliasz, Sztuka
utrwalania cieni. Malarsko¶ć
i brak oparcia w rzeczywisto¶ci
w fotografii bezkamerowej. „Studia
i analizy europejskie” (Nr 3 i 4),Wydawnictwo Naukowe WSG, 2009.
·
K.Eliasz,Kod Europejski – drogi rozwoju fotografii w
odniesieniu do
artykułu
z roku 1962, Urszuli Czartoryskiej, Fotografia
w służbie
Merkurego,
„Fotografia”, 2009,
http://kingaeliasz.com.pl/kingaeliaszfotokodeuropejskiopis.html
|